10 Pantang Larang Popular Dalam Kalangan Orang Melayu



Orang Melayu memang kaya dengan pantang larang satu ketika dahulu. Dicipta oleh nenek moyang kita untuk memberi satu gambaran bahawa ianya tidak elok dilakukan dalam bahasa sindiran. Rasanya bagi mereka yang berumur 25 tahun keatas memang biasa dengar pantang larang ini. Namun, bagi anak-anak melayu zaman sekarang rasanya ada yang tidak pernah dengar pun pantang larang ini.

Jom kita tengok 10 pantang larang yang popular dalam kalangan orang Melayu. Lagic atau tidak anda fikirkanlah sendiri.

1. Jangan lalu bawah ampaian, nanti pening kepala — Takut kain jemuran jatuh, satu hal nak cuci balik

2. Jangan makan berpindah tempat, nanti kahwin ramai — Satu tempat dah bersepah, nak sepahkan tempat lain pulak

3 Anak dara tak elok duduk di tangga, nanti jodoh lambat sampai — Ya Allah, kan susah orang nak lalu tu

4. Jangan meniarap kaki ke atas, nanti mak / ayah mati — Nak elak sakit dada / kebas kaki

5. Anak dara tak elok menyanyi di dapur, nanti dapat suami tua — Hangus masakan nanti

6. Lepas makan, tuang air sikit dalam pinggan agar rezeki tak kering — Senanglah nak basuh pinggan nanti, tak payah menyental

7. Jangan makan bertindih pinggan, nanti kahwin banyak kali — Tak kuasa nak basuh pinggan banyak-banyak

8. Jangan lepak luar rumah lepas senja, nanti kena sorok hantu kopek — Maghrib kan singkat, tak reti-reti nak balik rumah solat?

9. Jangan bersiul waktu malam, nanti ular masuk — Annoying bunyi siul 10 Jangan potong kuku malam-malam, nanti mak mati — Terpotong isi dalam gelap nanti

11. Jangan mandi malam, nanti paru-paru basah — Bilik mandi orang zaman dulu kan kat luar rumah. Jalan nak ke sana gelap, buatnya terpijak duri ke, kena gigit haiwan berbisa ke, kan susah. Sekarang jangan dibuat tak mandi malam lepas balik kerja. Bau masam jer.

12. Jangan bergambar bertiga, nanti mati seorang — Sewaktu fotografi dibawa ke Tanah Melayu oleh orang Inggeris, kos bergambar masih terlalu mahal.

Sesi fotografi kemudian dikhaskan untuk pasangan mempelai di studio gambar. Larangan bergambar bertiga juga berkait rapat dengan kehadiran ‘orang ketiga’ yakni pengganggu rumah tangga.

Pada mulanya, taboo bergambar bertiga dikhaskan untuk LELAKI + PEREMPUAN + LELAKI atau LELAKI + PEREMPUAN + PEREMPUAN sebelum diseragamkan kepada ‘bertiga tanpa mengira jantina’ supaya tidak begitu ketara. 

Berbalik kepada ‘kos bergambar masih terlalu mahal’, orang dahulu kala berpendapat adalah merugikan seandainya cuma ada tiga orang sahaja di dalam gambar - melainkan mereka pasangan raja sehari. Sebab itulah foto zaman nenek moyang kita dulu sekampung ramainya.

Kepada mereka yang ada anak sedang membersar cubalah tanya diorang pernah dengar atau tidak pantang larang ini.