5 Kelengkapan Rumah Yang Wajib Ada Di Kediaman Anda Zaman Sekarang



Kelangkapan elektrik merupakan keperluan pada zaman sekarang, dengan keadaan cuaca yang tidak menentu dan lapisan ozon semakin menipis membuatkan keadaan di bumi tidak seperti dahulu lagi. Disebabkan itu, pelbagai produk dikeluarkan bagi mengatasi masalah ini. 

Di setiap rumah kami percaya kelengkapan asas sperti peti ais, tv dan mesin basuh memang sudah pun wujud kediaman anda. Namun bagi terus menjadikan kediaman anda selesa dihuni terutama mereka yang berada di bandar perlu ada 5 lagi kelengkapan tambahan ini.

Berikut kami kongsikan 5 kelengkapan rumah yang wajib ada di kediaman anda.

1. Penapis Air

Dengan kualiti air yang kita minum secara terus di rumah belum tentu lagi ianya selamat. Sebab itulah macam-macam jenis penapis air muncul. Ianya bukan dibuat secara begitu sahaja. Ianya dicipta bagi memenuhi keperluan kesihatan kita. Sebab tu anak-anak zaman sekarang mudah sakit kerana terdedah kepada punca air yang tidak sihat.

2. Penghawa Dingin

Setakat ini kebanyakkan di rumah bandar memang dilengkapi dengan penghawa dingin, paling kurang pun ada 2 di setiap rumah satu di ruangtamu dan di bilik tidur utama. Namun bagi sesetengah rumah lama atau rumah kos rendah penghawa dingin ini masih belum wujud. Pentingnya penghawa dingin ni ketika cuaca panas, kadang-kadang nak tidur pun tak boleh sebab panas meruap. Tetapi dari segi bil elektrik pula mungkin akan melambung. 

3. Microwave 

Microwave salah satu kelengkapan dapur yang perlu ada selain peti ais bagi memastikan kualiti makanan yang menjadi sumber protin untuk kita kekal sihat dan makanan tidak mudah rosak. Selain itu, dengan adanya microwave anda boleh menjimatkan masa untuk panaskan makanan selepas keluar dari peti sejuk. 

4. CCTV

Mungkin sekarang kita perlu buka minda untuk memasang CCTV di kediaman, tujuaannya pastilah keselamatan, lagi-lagi bila rumah tu selalu tidak ada penghuni contohnya bila musim perayaan. 

5. Sistem Pengudaraan

Salah satu perbezaan rekaan rumah lama dan rumah baru adalah ruang pengudaraan. Dimana rumah lama atau bangunan lama kebiasaanya dibina dengan ruang udara yang sedia ada bagus. Tidak seperti bangunan moden, hampir  semua mempunyai struktur yang ditutup sepenuhnya. Itulah sebab perlunya ruang pengudaraan pada masa kini.

Sistem pengudaraan yang baik bagi setiap kediaman memang salah satu elemen penting. Ini kerana ruang udara yang baik menentukan suasana yang lebih selesa bagi setiap rumah. Selain memastikan rumah yang dihuni selesa, ruang udara yang baik juga boleh membantu gaya hidup sihat di kediaman anda. Salah satu sistem yang boleh anda pertimbangkan adalah AIR VENTILATION dari MITSUBISHI ELECTRIC. 

Air Ventilation Mitsubishi Electric boleh mambantu sistem pengudaraan lebih segar dan menghilangkan bau yang tidak enak seperti asap rosok dan gas karbon dioksida yang mungkin boleh menyebabkan masalah sesak nafas, pening serta mengaktifkan kulat dan habuk di rumah anda. Salah satu masalah yang kita sering hadapi jika tidak ada sistem pengudaraan yang baik adalah makanan akan cepat rosak.


sistem udara yang baik boleh meningkatkan kualiti hidup di dalam kediaman anda

Kelebihan Air Ventilation Mitsubishi Electric

1. Mengurangkan bau asap rokok, kelembapan yang mungkin menyebabkan pertumbuhan kulat serta kurangkan habuk di dalam rumah.

2. Bertindak sebagai penapis udara dan mengurangkan haba yang berlebihan.

3. Meningkatkan kualiti udara dan mengurangkan risiko tentang masalah kesihatan keluarga.

4. Memastikan persekitaran yang sihat dan membantu keluarga anda hidup dalam suasana yang sihat.

5. Mengurangkan perbezaan suhu di dalam dan luar rumah anda.

Memilih Air Ventilation Yang Betul

Untuk memilih Air Ventilation yang betul korang kena tengok keadaan rumah korang dahulu. Boleh tengok udara masuk dah udara keluar macam mana, kalau ada ruang yang banyak untuk udara keluar masuk sistem udara di rumah korang ok. Sebenarnya kalau nak betul-betul tahu macam mana, ianya ada formula di mana mereka yang pakar mempraktikan. 

Ada banyak jenis sebenarnya Air Ventilation ni. Antaranya adalah jenis Ventilation Fan VD-10Z & VD-15Z. Jenis ini boleh menambahbaikkan kualiti udara di dalam rumah. Maksudnya udara luar yang masuk telah ditapis dan ditambahbaik sebelum masuk ke kediaman anda. 

 

Boleh tengok sini untuk jenis-jenis Ventilation Fan yang ada 

Untuk matlumat lanjut tentang itu boleh bertanyakan kepada yang pakar dari pihat Mitsubishi Electric sebelum anda membuat installation nanti. 

Mungkin selepas ini kami akan ulas dengan lebih detail lagi tentang Air Ventilation dari MITSUBISHI ELECTRIC pula. 

Untuk pertanya atau info lebih lanjut boleh rujuk matlumat di bawah!

Laman Webhttps://www.mitsubishielectricmalaysia.com/

Customer Service hotline: 03-7955 3997

Tel: 03-7955 2088

Fax: 03-7956 3950 / 7958 2576

Alamat: Lot 11, Jalan 219, 46100 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan, Malaysia