Hotel Misteri Lama Terbiar Di Penang Hill

JALAN-JALAN
July 29, 2021 - 06:31 PM


Cantik pemandangannya tapi seram sejuk!!!!

Penang hill adalah resort di bukit yang terdiri daripada sekumpulan puncak di Pulau Pinang. Ianya terletak di pinggir bandar Air Itam, 9 km sebelah barat pusat George Town. Penang Hill atau lebih mesra dipanggil Bukit Bendera, di mana orang ramai lagi kenal dengan nama itu.

Ramai para hikers datang ke destinasi ini dengan dipimpini oleh local guide. Masa terbaik untuk pergi adalah sekitar jam 4 petang! 

Pemandangannya menakjubkan pada siang hari dan lebih cantik dengan lampu menyala. Walau bagaimanapun, kebanyakan tarikan ditutup pada pukul 7 malam, oleh itu disarankan anda sampai jam 4 dan menutup tempat-tempat menarik.


Kredit gambar - Penang Foodie

Tetapi disebalik kecantikan bukit ini terdapat satu misteri hotel yang tersorok di seuatu kawasan penang hill ini. Nama asal tempat ini dipanggil The Crag Hotel, sebelum ini pemilik dan hotel ini sentiasa berubah namanya. Ianya hanya boleh dimasuki dengan ada pimpinan local guide mengikut orang di situ.

Hotel ini didirikan oleh Sarkies Brothers. Idea untuk memasuki perniagaan hotel muncul pada tahun 1885, ketika saudara-saudara Sarkies bertemu keluarga Khaw, yang memiliki tangan mereka di berbagai perusahaan antara Pulau Pinang dan Bangkok.

Sementara itu, di Bukit Penng, seorang Scotsman dengan nama Kapten J. Kerr telah menyewa sebidang tanah dan mendirikan banglo bernama The Crag. Saudara-saudara Sarkies memperoleh banglo dari Kapten Kerr, dan membuka Hotel Crag di sana pada tahun 1895.

 Kemudian dibeli dan dijadikan hotel yang beroperasi sehingga Perang Dunia ke-2. Hotel ini juga digunakan sebagai pangkalan oleh tentera Jepun, dan digunakan sebagai Sekolah Uplands sebelum ditinggalkan.

Seluruh tempat di sini kelihatan suram dan lembap walaupun panas di luar. Saya mendapat angsa kerana angin yang sejuk ketika memasuki beberapa chalet.

Menurut cerita rakyat, tempat ini menjadi berhantu kerana seorang gadis sekolah didapati menggantung diri kerana beberapa masalah kemurungan. Sejak itu, pelajar mengaku telah melihat jiwanya berlama-lama di tempat ini. Sekolah ini juga mula mendapat pelajar yang lebih rendah dan akhirnya mereka berhenti beroperasi pada tahun 1977. Terdapat lagi beberapa lagi kisah yang masih misteri hingga kini.

Hari ini, Crag Hotel adalah salah satu destinasi untuk hikers. Terdapat 2 cara untuk pergi ke The Crag Hotel, cara pertama yang merupakan kaedah termudah untuk sampai ke sana adalah dengan jalan tar Botanical Garden, tetapi masalah jejak ini adalah anda akan selalu dihalang oleh sekumpulan anjing dan penjaga tempat ini.

Bagi laluan lain adalah melalui Batu Ferringhi Trail yang memerlukan kenaikan 14km. Dengan jejak kedua anda akan dapat memasuki tempat ini kerana anda akan memasuki pintu masuk yang lain.

Sumber & Kredit Gambar: Steven Goh, Azwan Aznan (Facebook)

Destination: 
Artikel berkaitan