Tiga Ahli GISB Didakwa Atas Pertuduhan Amang Seksual Fizikal

TERKINI
September 19, 2024 - 10:28 AM


Tiga lelaki yang dipercayai ada kaitan dengan GISB Holdings (GISBH) tiba di Kompleks Mahkamah Seremban atas pertuduhan melakukan kesalahan amang seksual secara fizikal terhadap kanak-kanak rumah amal GISBH di Negeri Sembilan.

Sumber & Kredit: Buletin Tv3

Tertuduh masing-masing yang berusia 20 hingga 22 tahun berdepan lima, enam dan tiga pertuduhan melakukan amang seksual terhadap kanak-kanak di sebuah madrasah di Kuala Pilah.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain sebelum ini berkata, kertas siasatan asal Op Global di Negeri Sembilan dipecahkan kepada empat mengikut pembabitan suspek bagi memudahkan pertuduhan.

"Seorang suspek berusia 21 tahun akan didakwa dengan satu pertuduhan mengikut Seksyen 14(b) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017 (Akta 792) dan empat pertuduhan mengikut Seksyen 14(a) akta sama.

"Sementara dua lagi suspek berusia 20 dan 22 tahun masing-masing akan didakwa atas enam dan tiga pertuduhan mengikut Seksyen 14(a) akta sama," katanya semalam.

Untuk rekod Seksyen 14 Akta 792 merujuk amang seksual fizikal atas kanak-kanak, dengan Sekyen 14(a) membabitkan kesalahan menyentuh mana-mana bahagian badan seseorang kanak-kanak, manakala 14(b) membuatkan seseorang kanak-kanak menyentuh mana-mana bahagian badan orang itu atau bahagian badan mana-mana orang lain.

Destination: