2,500 Guru Enggan Divaksin Dilarang Mengajar Di Dalam Kelas

TERKINI
September 03, 2021 - 07:31 PM


Patutkah kesihatan murid-murid yang belum boleh mendapatkan vaksin diabaikan sekiranya guru enggan mengambil vaksin?

Selepas tula kisah guru-guru yang enggan mendapatkan vaksin dengan pelbagai alasan, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mengambil keputusan untuk tidak membenarkan kumpulan guru yang enggan atau masih belum menerima vaksin COVID-19 terlibat dalam sesi pengajaran di dalam kelas serta berinteraksi secara bersemuka dengan pelajar.

Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Radzi Jidin menegaskan, tindakan itu dibuat bagi memastikan sesi persekolahan yang akan dibuka kelak selamat untuk kumpulan pelajar, guru dan pihak pengurusan sekolah. Setakat ini pihak KPM telah mengenal pasti 2,500 orang guru yang enggan menerima vaksin di seluruh Malaysia atas faktor kesihatan serta sebab-sebab lain seperti tidak yakin dan sebagainya.

Susulan itu, beliau berkata, kementerian akan melaksanakan sesi libat urus bersama tenaga pengajar terbabit selain perbincangan bersama Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dalam masa terdekat dalam menentukan tindakan yang sewajarnya diambil ke atas mereka.

Tambah Radzi, penelitian lanjut berhubung kaedah dan tugasan yang akan dilakukan guru-guru berkenaan ketika sesi persekolahan berlangsung juga sedang direncanakan oleh KPM ketika ini.

Dalam pada itu, beliau memaklumkan bahawa sebanyak 96.7 peratus guru di seluruh Malaysia telah menerima vaksin dos pertama manakala 85.26 peratus, telah menerima suntikan dos kedua.

Bagi kalangan pekerja perkhidmatan sokongan melibatkan pengusaha kantin, pekerja pembersihan dan keselamatan pula, kata beliau, sebanyak 89.35 peratus dalam kalangan mereka telah menerima suntikan vaksin dos pertama, manakala 73.1 peratus menerima dos kedua.

Jelasnya, jumlah peratusan berkenaan akan meningkat menjelang tarikh pembukaan sekolah pada awal bulan depan.