Rakyat Malaysia Yang Ingin Melancong, Transit Di UK Perlu Ada 'ETA'

TRAVEL
September 12, 2024 - 06:49 PM


Mulai 8 Januari tahun depan, rakyat Malaysia yang melancong atau transit di United Kingdom perlu mendapatkan Kebenaran Perjalanan Elektronik (ETA), langkah yang ditetapkan untuk memudahkan kemasukan bagi pelawat jangka pendek.

Heathrow Airport

Dalam satu kenyataan, Suruhanjaya Tinggi British di Kuala Lumpur berkata, ETA adalah kebenaran digital untuk perjalanan bagi pelawat yang pada masa ini tidak memerlukan visa untuk penginapan singkat, atau yang belum mempunyai status imigresen UK sebelum memulakan perjalanan.

ETA berharga £10 dan membenarkan perjalanan ke UK untuk penginapan sehingga enam bulan pada satu masa selama dua tahun atau sehingga pasport pemegangnya tamat tempoh, yang mana lebih awal. ETA diperkenalkan ke beberapa negara secara berperingkat sejak November 2023.

ETA bukan visa UK dan rakyat Malaysia yang akan tinggal di UK selama lebih enam bulan (contohnya untuk belajar atau bekerja) masih dikehendaki memohon visa yang berkaitan; tetapi individu yang mempunyai visa UK yang sah tidak memerlukan ETA.

Pengembara Malaysia boleh membuat permohonan lebih awal mulai 27 November 2024 dan seterusnya melalui “aplikasi ETA UK” dan di laman sesawang GOV.UK (www.gov.uk/guidance/apply-for-an-electronic-travel-authorisation-eta ).

Keputusan permohonan akan dapat dalam masa tiga hari bekerja tetapi mungkin mendapat keputusan yang lebih cepat jika menggunakan aplikasi ETA UK. – BERNAMA

Destination: