Tips Bercuti di Semporna dan Pulau Sipadan Sabah





#Tip Pengangkutan

Pengangkutan utama di Sabah adalah Flight, Kereta dan Boat. Untuk korang yang tertanya-tanya macam mana nak travel dari bandar ke bandar dekat Sabah, ini jawapan dari aku. Ye lah Sabah is huge bro. Nak drive memang penat ler. Jalan pula memang macam dajal bagi sesetengah tempat.

Untuk bergerak dari bandar ke bandar aku banyak guna domestic flight dan van sahaja. Untuk ke pulau-pulau pula ada boat dan ferry. Speed boat pun ada.

Dari KL ke Kota Kinabalu aku naik Air Asia sebab AA ni biasa buat promo. Jadi dapatlah murah kadang-kadang. Penerbangan dari Kota Kinabalu mengambil masa 2 jam 10 minit sahaja. Actually lama juga tu. Dan ruang udara antara semenanjung dan Malaysia Timur kadang-kadang agak rough sikit. This part always make me scare and i dont like it.

Dari KK ke Sandakan aku naik flight MasWing. Ada banyak pilihan, boleh naik Air Asia jugak dan boleh jugak fly direct dari KLIA ke Sandakan. Sebelum ni aku juga pernah ke Mantanani Island tapi aku still turun di KK dan naik kereta ke Kota Belud. Dari situ aku naik boat.

Lain-lain dari Sandakan ke Lahad Datu, Lahad Datu ke Semporna, Semporna ke Tawau aku naik van yang disediakan. Korang boleh sewa kereta kalau nak pusing Sabah. Cuma dari Tawau ke KK aku naik flight. Dan kebiasaanya macam tu lah akan naik flight dari Tawau samaada ke KK dahulu ataupun ke KL terus.

  • KL > Kota Kinabalu – Flight (MAS, Air Asia, Malindo Air)
  • Kota Kinabalu > Pulau Mantanani – Kereta & Boat
  • Kota Kinabalu > Sandakan – Flight (Air Asia, MAS, Mas Wing)
  • Sandakan > Lahad Datu – Drive dalam 2 jam
  • Lahad Datu > Semporna – Drive dalam 1 jam 30 minit
  • Semporna > Sipadan – Boat dalam 45 minit
  • Semporna > Tawau – Drive dalam 2 jam
  • Tawau > Kota Kinabalu – Flight 1 jam (Air Asia, Mas Wing, Malindo Air, MAS

#Tip di Sipadan

Untuk datang ke sini boleh ambil flight direct dari KL ke Tawau. Kalau booking direct dengan Resort, diorang akan sediakan bas dari Tawau ke Semporna yang mengambil masa 1 jam. Lepas tu dari Semporna kena naik boat dalam 45 minit ke Sipadan Mabul Resort.

Jangan lupa packing barang-barang yang sesuai untuk bercuti di Pulau ye. Boleh check dekat sini untuk barang-barang yang aku bawa masa ke Sipadaan.

Baca: 7 Cara Mudah Packing Barang Untuk Travel​

#Tip Bohey Dulang

Bohey Dulang antara syurga dunia lah orang kata, view dari atas memang ohsem beb. Orang kata lagi. Aku tak sempat naik. Cuaca pula memainkan peranan penting. Kalau malam sebelum korang nak hiking tu hujan, korang memang tak leh naik bohey dulang tak dibenarkan. Sebab akan licin dan bahaya. Situasi ini terjadi masa pertama kali aku datang Bohey Dulang. Situasi kedua pula terjadi masa nak hiking tu hujan. Malam sebelum tu okay sahaja cuacanya. So still tak boleh hiking. Sila check cuaca dulu sebelum datang sini. Tapi cuaca kat sini tak menentu. Ikut nasib.

Korang mesti pakai kasut untuk hiking. Kalau berselipar tidak dibenarkan naik untuk tujuan keselamatan. In case kalau lupa bawa kasut (atau pura-pura lupa), korang boleh sewa sepasang kasut getah dengan harga RM5.00.

#Tip Keselamatan

Kerajaan Sabah dan Kerajaan Persekutuan menyediakan pos kawalan keselamatan yang digerakkan kerajaan dan Pihak Berkuasa Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabah (ESSCOM). So its safe guys!

Okay dah habis pusing-pusing pulau, kami balik ke Resort dalam jam 3 petang kot. Dah balik tu kami sambung bersnorkeling dekat Mabul Bungalow Water dulu. Adalah dekat 2 jam kami kat situ. Bagi mereka yang tahu berenang memang heavenlah macam aku. Tapi ombak dia kuat walaupun nampak tenang. Banyak kali juga aku rasa macam nak lemas sebab penat nak ikut arus yang kuat tu.

;