Ini Rupanya Cara Yang Betul Gantung Jalur Gemilang. Korang Pernah Tahu Tak?

GAYA HIDUP
August 18, 2021 - 02:48 PM


Apabila tiba bulan Ogos setiap tahun, pasti ramai yang mula bersemangat untuk mengibarkan Jalur Gemilang sebagai simbolik kepada sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia pada 31 Ogos.

Anak-anak mula meminta kepada ibu bapa untuk dibelikan bendera bagi meraikan sambutan Hari Merdeka di sekolah -- manakala individu dewasa, golongan pekerja atau pemilik premis juga sudah bersiap sedia merancang untuk memacak bendera di sekeliling kawasan perniagaan atau di kediaman masing-masing.

Semuanya seakan tidak sabar untuk menzahirkan rasa kecintaan diri masing-masing terhadap negara tempat tumpahnya darah mereka.

Namun, tidak dinafikan dalam keterujaan kita semua bagi menaikkan bendera Malaysia -- masih ada juga beberapa insiden kurang enak didengar sehingga menjadi viral netizen apabila berlaku kes pemasangan bendera secara terbalik, yang disifatkan sebagai satu penghinaan kepada negara.

Bagi memastikan tiada lagi insiden yang boleh mencetuskan keharmonian kita sebagai penduduk berbilang bangsa di Malaysia -- apa kata kita belajar beberapa cara yang betul dalam memasang atau menggantung bendera di premis, kediaman dan kenderaan masing-masing.

CARA & ETIKA YANG BETUL MEMASANG BENDERA :

1) Bendera hendaklah dipasang secara melintang sahaja. Tidak boleh dipasang secara menegak sekiranya berkedudukan statik atau tidak berkibar. Walaubagaimanapun dibolehkan memasang secara menegak sekiranya bendera disambung dalam kuantiti yang banyak (Flagline).

2) Bendera saiz biasa tidak boleh digantung seperti gegantung.

3) Mengibarkan bendera yang telah uzur seperti telah pudar warna dan koyak adalah satu kesalahan atau ketidakwajaran.

4) Susunan bendera di gedung kedai / rumah hendaklah dikibarkan pada tiang yang dicondongkan ke arah jalan raya. Di deretan gudang / kedai pula, jika dua bendera dipasangkan iaitu bendera Malaysia dan bendera negeri, maka bendera Malaysia mestilah dikibarkan di sebelah kiri dan bendera negeri yang satu lagi di sebelah kanan pada tiang yang dicondongkan ke arah jalan raya. 

5) Penggunaan bendera dalam bentuk pelbagai seperti pakaian dan sebagainya perlu dielakkan kecuali semasa sambutan Bulan Kemerdekaan dan jangka masa penggunaannya adalah terhad.

6) Tidak boleh menggunakan bendera dalam perkara yang ditafsirkan sebagai merendahkan martabat Jalur Gemilang seperti alas meja, kain tudung, payung, songkok, topi, tuala mandi, alas kusyen dan sebagainya.

7) Penggunaan bendera dalam pelbagai gaya dan bentuk seperti iklan dalam tujuan mempromosi sambutan Bulan Kemerdekaan dibenarkan asalkan kreativiti tersebut tidak ditafsirkan sebagai menghina bendera.

Sekarang, semua dah tahu kan cara dan etika yang betul dalam pemasangan bendera. Jadi harapnya lepas ni tiada lagi kes menggantung bendera secara terbalik atau salah.

Dalam seminggu lebih je lagi kita akan menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-64 tahun. Meskipun tahun ini tiada sambutan rasmi secara besar-besaran diadakan disebabkan penularan wabak Covid-19 -- tetapi jangan jadikan itu sebagai alasan untuk kita tidak menyambutnya.

Kita masih lagi boleh meraikan 'roh kemerdekaan' dengan membeli dan mengibarkan Jalur Gemilang di rumah dan kenderaan masing-masing. 

Cara paling senang nak membeli bendera dengan harga yang sangat murah, mestilah korang kena dapatkannya di kedai serbaneka kegemaran rakyat Malaysia iaitu MR.DIY. 

Bersempena dengan "MR.DIY 64th Merdeka Celebration" – MR.DIY menawarkan bendera Malaysia pelbagai saiz dengan harga serendah RM0.75 hingga RM4.90 sahaja! 

Antara jenis bendera yang boleh didapati di MR.DIY ialah bendera biasa, bendera gegantung, bendera untuk dilekatkan di kereta dan motosikal dan mini bendera yang lengkap dengan pelekat. Semuanya ada di MR.DIY!

Murah, kan tak sampai RM5 korang dah boleh kibarkan Jalur Gemilang sambil duduk di rumah sekarang ni...

Bukan sahaja bendera Malaysia, malah untuk menyemarakkan semangat sambutan Hari Malaysia pada 16 September depan pun, MR.DIY turut menawarkan bendera-bendera Negeri dengan hanya RM2.90 sahaja!

Dah alang-alang borong bendera di MR.DIY -- rugi juga kalau korang tak beli pelbagai pilihan makanan, minuman dan snek yang sememangnya menjadi kesukaan rakyat Malaysia dari zaman kecil-kecil dulu. Semuanya ditawarkan dengan harga serendah RM0.75 hingga RM4.90. Murah giler!!!

Jadi tunggu apa lagi jom beli-belah di MR.DIY berdekatan anda mulai sekarang hingga 16 September depan! Ingat, jangan lupa patuhi SOP...

Bagi mendapatkan maklumat lanjut mengenai promosi ini, korang boleh layari laman web MR. DIY, Facebook rasmi MR. DIY dan Instagram MR.DIY.

SELAMAT HARI MERDEKA & SELAMAT HARI MALAYSIA!

Sumber: Jabatan Penerangan Malaysia

 

Destination: 
Artikel berkaitan